دوشنبه، آبان ۲۰

صادق حصولی برای وزارت کشور معرفی شد

با انتخاب احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور و استقرار در کاخ ریاست جمهوری، وقت آن رسید تا این بار احمدی نژاد حق دوستی را ادا کند و این امر با مطرح شدن نام محصولی به عنوان وزیر نفت از سوی رئیس جمهور تحقق پذیرفت و مردی که به کارگردان پشت پرده کابینه نهم ملقب بود، به صحنه آمد.

همزمان با معرفی محصولی برای وزارتخانه اقتصادی «فعالیت های اقتصادی» وی در کانون توجه قرار گرفت. به گفته محصولی دارایی او 160 میلیارد تومان بود که به اذعان خود وی این سرمایه طی 10 سال و پس از خروج وی از سپاه حاصل شده بود. همزمان با این اظهارنظر تصاویری از منازل مجلل مسکونی وی در مناطق شمالی تهران در برخی سایت ها منتشر شد. تصویر کاخی با سقف شیروانی سرمه یی رنگ که طبق برآورد سرانگشتی مجلسی ها قریب به چندین میلیارد تومان ارزش داشت. انعکاس این اخبار و تصاویر در فاصله بین معرفی و جلسه رای گیری باعث شد برخی نمایندگان به وی عنوان «مرد 160 میلیاردی احمدی نژاد» لقب بدهند.

قدرت الله علیخانی نماینده قزوین در این خصوص گفت؛ «محصولی باید پاسخ دهد که منزل گرانقیمت، درآمد میلیاردی، برج های میرداماد و زمین های بزرگ منطقه حسنی کیا را چگونه به دست آورده است.» علی عسگری نماینده مشهد نیز در این باره گفت؛ «بهتر است آقای احمدی نژاد که در فیلم تبلیغاتی خود یک خانه ساده را به مردم نشان داد، یک مدیر ساده زیست را به کابینه دعوت کند چرا که اگر ثروت آقای محصولی از راه حلال هم باشد مقایسه آن با خانه ساده احمدی نژاد همخوانی نشان نمی دهد.» این شائبه ها آن زمان بالا گرفت که معلوم شد پدر وی در بازار ارومیه پارچه فروش بوده و محصولی از سال 67 به بعد و با فعالیت در بخش خصوصی و اشتغال در حوزه پروژه های عمرانی و ساخت و ساز مسکن توانسته چنین ثروتی را به هم بزند.

در حالی که ادعا می شد محصولی از راه خریداری اموال مصادره یی با شرکت در مناقصه های دولتی کسب ثروت کرده، او این مساله را رد کرد و اعلام داشت تاکنون در 44 مزایده شرکت کرده که تنها در سه مورد از آن برنده شده است. علاوه بر ثروت میلیاردی، ناآشنایی محصولی به نفت انتقادات تند و تیزی علیه وی را صورت داد.

فوق لیسانس او در زمینه مدیریت نیز چندان به کار نیامد و برج انتقاد علیه محصولی و احتمال عدم رای مجلس به او باعث شد او 18 آبان 84 روزی که قرار بود برای بررسی صلاحیتش در مجلس حاضر شود. انصراف خود از پذیرش بالاترین کرسی وزارت نفت را اعلام کرد. اما سه سال بعد و درست در همان روز دولت در نامه یی محصولی را برای وزارت کشور پیشنهاد داد. حال باید دید دوست ارومیه یی احمدی نژاد که سه سال پیش نتوانست از مجلس جواز حضور در ساختمان خیابان طالقانی را بگیرد، می تواند رهسپار ساختمان 20 طبقه خیابان فاطمی شود. یک هفته پس از استیضاح «علی کردان»، احمدی نژاد ترجیح داد به جای استفاده از مهلت سه ماهه قانونی وزیر پیشنهادی اش را راهی مجلس کند تا بلکه وزارتخانه پرتردد کشور پس از ماه ها سامان بگیرد. اردیبهشت ماه امسال و پس از برکناری پورمحمدی نخستین وزیر کشور دولت نهم احمدی نژاد، محمدرضا رحیمی رئیس دیوان محاسبات را برای صندلی خالی پورمحمدی در نظر گرفت؛انتخابی که به مذاق اصولگرایان خوش نیامد و به محض انتشار این خبر سایت ها و منابع خبری نزدیک به نمایندگان اصولگرای مجلس با نقل قول هایی از رحیمی به احمدی نژاد اخطار دادند شانس وزیر پیشنهادی اش برای وزارت کشور قابل اعتنا نیست. همزمان با انعکاس اخباری از این دست، لابی های پشت پرده اصولگرایان بر آن شد تا پیش از معرفی رحیمی، احمدی نژاد را از تصمیم خود منصرف کنند.

اگرچه تلاش نمایندگان برای ابقای پورمحمدی به جایی نرسید اما توانست از معرفی رحیمی به مجلس جلوگیری کند تا حکمی که به نام رحیمی امضا شد در کشوی دولت بایگانی شود. نام سیدمهدی هاشمی رئیس ستاد تبصره 13 دومین گزینه احمدی نژاد برای ساختمان فاطمی بود. اگرچه هاشمی توانست سیاست های تغییر استانداران مورد نظر رئیس جمهور را اعمال کند اما او نیز با هشدارهای مجلس قافیه را واگذار کرد و احمدی نژاد در نهایت علی کردان را به مجلس فرستاد.

استیضاح سه شنبه هفته پیش «کردان» منجر به برکناری اش از سوی مجلس شد و در چنین شرایطی بود که احمدی نژاد در واکنش «صادق محصولی» را روانه مجلس کرد. حال باید منتظر ماند و دید وزیری که سه سال پیش به خاطر ثروتش حتی به مرحله رای گیری از سوی مجلس هفتم نرسید این بار چه واکنشی را از سوی مجلس هشتم نظاره گر خواهد بود

هیچ نظری موجود نیست: